KREATYWNA KOMUNIKACJA Z PACJENTEM - SZKOLENIE DLA PRACOWNIKÓW ZOZ

W czasach kiedy tempo działania i potrzeba szybkiego podejmowania decyzji rośnie, ważna jest umiejętność obrony własnych potrzeb i praw, ale także wyczulenie na wartości
i oczekiwania pacjentów, współpracowników, przełożonych czy podwładnych. Koncepcja asertywności jest kluczem do trafnego rozpoznawania prób manipulacji, ale także zawiera wskazówki, jak postępować z ludźmi, by czuli się oni uczciwie traktowani i szanowani.

Uczestnik szkolenia zostanie wyposażony w takie narzędzia, które pozwolą mu w sposób bezstresowy radzić sobie z próbami wywierania niechcianego wpływu i jednocześnie umożliwią kształtowanie pozytywnych relacji z innymi. Będzie znał tajniki spostrzegania
i będzie potrafił wykorzystać mechanizmy psychologiczne dla zwiększenia trafności własnych interpretacji i ocen sytuacji oraz innych ludzi. Podniesie swoje kompetencje w zakresie aktywnego słuchania: będzie umiał wywierać wpływ poprzez celowe zadawanie pytań, parafrazowanie oraz studzić emocje poprzez odzwierciedlanie. Uczestnik zdiagnozuje swój własny styl komunikacji oparty na temperamencie, będzie umiał rozpoznawać styl partnera oraz dostosowywać się do niego w celu polepszenia wymiany informacji i klimatu emocjonalnego prowadzonych rozmów.

Na przeszkodzie efektywnej komunikacji stoją często bariery związane z kontekstem sytuacji, sposobem porozumiewania się, ale również, zupełnie nieświadome – stopery komunikacyjne. Uczestnik szkolenia zidentyfikuje je w swoim własnym środowisku, jak również nauczy się unikać stosowania komunikatów wywołujących opór u rozmówcy.
Na szkoleniu przedstawione zostaną także najbardziej praktyczne modele komunikacji: analiza transakcyjna oraz anatomia wypowiedzi von Thuna, których znajomość prowadzi do rozwoju umiejętności porozumiewania się i wywierania wpływu na wyższym poziomie. Umiejętne wykorzystywanie tych modeli prowadzi do lepszego zrozumienia ukrytych znaczeń w komunikacji interpersonalnej.

Termin:

22 listopada 2011r. (wtorek)
Zajęcia trwają w godzinach od 9:30 do 16:00

I Przerwa: kawowa
II Przerwa: obiad w restauracji „Stara Drukarnia”

Potrzeba i cel szkolenia:

• Komunikacja z pacjentem i jego rodziną to „chleb powszedni” personelu medycznego. Nie zawsze bywa ona łatwa i efektywna, szczególnie gdy spotykamy się z silnymi emocjami. Dlatego też celem szkolenia jest uwrażliwienie uczestników na pomijane w codziennym porozumiewaniu się aspekty komunikacji oraz rozwój kompetencji związanych ze słuchaniem empatycznym.

• Uczestnicy szkolenia zdobędą podstawową wiedzę z zakresu psychologii emocji oraz nabędą umiejętności porozumiewania się terapeutycznego. Uczestnik szkolenia zostanie wyposażony w takie narzędzia, które pozwolą mu w sposób bezstresowy radzić sobie z próbami wywierania niechcianego wpływu i jednocześnie umożliwią kształtowanie pozytywnych relacji z innymi.

Program ramowy:

1. Dlaczego pacjenci (i członkowie ich rodzin) bywają agresywni?

• Wpływ deprywacji potrzeb

• Różnice między gniewem a agresją

• Mechanizmy powstawania lęku i agresji

2.Czym jest komunikacja empatyczna?

• Słyszeć a słuchać

• Co z tymi emocjami?

• Różnice perspektywy poznawczej

3. Czego nie należy mówić porozumiewając się z pacjentem?

• Rodzaje barier komunikacyjnych

• Stopery komunikacyjne

4. Cztery płaszczyzny komunikacji, czyli anatomia wypowiedzi F. Sch. von Thuna

• Model czterech ust i czterech uszu

• Którym uchem słucham? Którymi ustami mówię?

• Włączanie wszystkich uszu w komunikacji z pacjentami

Metodyka szkolenia:

- doświadczenie egzystencjalne,

- dyskusja zogniskowana,

- ćwiczenia, modelowanie,

- mini wykład,

Wykładowca:

Marzena Jankowska – psycholog zdrowia, trener biznesu i umiejętności psychospołecznych. Ukończyła studia na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Ukończyła Szkołę Trenerów Metrum w Katowicach. Była uczestniczką treningu asertywności (Ośrodek Pomocy i Edukacji Psychologicznej „INTRA” w Warszawie). Brała udział w warsztatach doskonalących dla trenerów w ramach Letnich Szkół Trenerów (Moderator Wrocław), ukończyła kursy rozwijające kompetencje trenerskie („INTRA”, „STOP-KLATKA, Polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu) oraz specjalistyczne szkolenie na mediatora w Polskim Centrum Mediacji. Jest członkiem założycielem Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu (www.trenerzy.org.pl), członkiem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu asertywności, komunikacji, poznawczych technik radzenia sobie ze stresem (autorski program oparty na koncepcji twardości psychicznej), budowania zespołów, rozwiązywania konfliktów, autoprezentacji, negocjacji, rozwiązywania problemów i kreatywności, technik prawopółkulowych (szybkiego uczenia się), zarządzania czasem, profesjonalnej obsługi klienta, technik sprzedaży oraz w prowadzeniu warsztatów psychospołecznych z elementami aktywizacji i motywacji dla młodzieży, osób niepełnosprawnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, a także szkolenia dla podmiotów trzeciego sektora dotyczących wolontariatu oraz treningi motywujące dla wolontariuszy. Prowadziła warsztaty m.in. dla: Powiatowego Centrum Pomocy rodzinie w Zawierciu, Powiatowego Urzędu Pracy w Rudzie Śląskiej, Powiatowego Urzędu Pracy w Katowicach, SA, Agencji Restrukturyzacji Modernizacji Rolnictwa – Oddział Dolnośląski, Pronox Technology, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – Regionalny Ośrodek Szkoleniowy w Nowym Sączu, Koncernu Wydawniczego Polskapresse, Domu Współpracy Polsko-Niemieckiej, Press-Glass SA, Budosprzęt Bytom, IPF sp. z o.o. Kraków, VDS sp. z o.o., Electrolux Poland, Silpol s.j., Capek sp. z o.o. Wodzisław, Urzędu Miasta Wrocławia, Urzędu Miasta Zabrza, Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach, Elektrociepłowni Będzin SA, SKOK Piast, Tractabel Engineering SA, Monosuisse sp. z o.o., Henkel Polska., Lhoist Polska. W sumie przeprowadziła ponad 3 000 godzin szkoleń i warsztatów. Prowadzi zajęcia dla słuchaczy studiów podyplomowych Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu z zakresu: Autoprezentacja i rynek pracy, Autoprezentacja i wystąpienia publiczne, Organizacja i metodyka prowadzenia zajęć dydaktycznych przez pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy, Psychologia pracy, Skuteczne komunikowanie się ze współpracownikami, Podstawy marketingu i psychologii, Techniki sprzedaży, Motywowanie i ocena sprzedawców oraz zajęcia w „Akademii Trenerów Biznesu”.

Cena:

udział 1 pracownika - 260 zł + VAT = 319,8 zł zł

udział 2 i więcej pracowników - 240 zł + VAT = 295,2 zł zł

W cenę szkolenia wliczone jest:

• profesjonalnie przeprowadzone szkolenie,

• materiały szkoleniowe,

• zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu,

• konsultacje z trenerem po szkoleniu,

• przerwa kawowa oraz obiad w restauracji :Stara Drukarnia”

Warunki uczestnictwa:

Podstawą do wzięcia udziału w szkoleniu jest przesłanie formularza zgłoszeniowego, dostępnego powyżej oraz uiszczenie opłaty przed szkoleniem, w kasie Inkubatora lub na konto: ING Bank Śląski 65 1050 1331 1000 0022 7889 9790, gdzie w tytule przelewu proszę wpisać imię, nazwisko oraz tytuł szkolenia.

Opłatę należy dokonać najpóźniej do 17.11.2011r.

• Ewentualnych rezygnacji z udziału w szkoleniu prosimy dokonywać wyłącznie pisemnie (faksem 032 342 22 30 wew.108 lub pocztą elektroniczną: b.miklaszewski@inkubatorrudzki.pl) najpóźniej na 3 dni robocze przed terminem jego rozpoczęcia.

• Rezygnacja w terminie późniejszym nie upoważnia Rudzkiego Inkubatora Przedsiębiorczości do zwrotu opłaty.

• Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia Zgłaszającego z zapłaty pełnej wysokości kosztów szkolenia.

• Rudzki Inkubator Przedsiębiorczości sp. z o.o. zastrzega sobie prawo do ewentualnej zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania z przyczyn losowych. W przypadku zaistnienia takiej wyjątkowej sytuacji, każdy z uczestników zostanie niezwłocznie powiadomiony telefonicznie i mailowo.

• W przypadku odwołania szkolenia z przyczyn losowych, Zgłaszający otrzyma zwrot pełnej kwoty w terminie 7 dni roboczych od daty jego odwołania.

Bliższe informacje:

Alina Sabuda,
Specjalista ds. Marketingu i PR
tel: (032) 342 22 30 w. 111
a.sabuda@inkubatorrudzki.pl

Podstawą do wzięcia udziału w szkoleniu jest przesłanie formularza zgłoszeniowego oraz uiszczenie opłaty przed szkoleniem, w kasie Inkubatora lub na konto: ING Bank Śląski 65 1050 1331 1000 0022 7889 9790, gdzie w tytule przelewu proszę wpisać imię, nazwisko oraz tytuł szkolenia.

Opłatę należy dokonać najpóźniej do 17.11.2011r.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY