Finał konkursu Smart City Challenge
Smart City Challenge to specjalna edycja ogólnopolskiego konkursu Startup Roadshow poświęcona pomysłom na innowacje w zakresie inteligentnych miast. Organizatorami przedsięwzięcia byli: Rudzki Inkubator Przedsiębiorczości wraz ze Śląskim Klastrem Multimedialnym, firmą BT Skyrise, funduszem kapitałowym Black Pearls, oraz przy współudziale Microsoftu. - Miasta jeśli chcą być bardziej konkurencyjne, funkcjonalne i przyjazne dla swoich mieszkańców muszą wciąż się rozwijać - tłumaczy Jarosław Pilarczyk, prezes zarządu BT Skyrise Sp. z o.o. - To wymaga ogromnej pracy w wielu obszarach: bezpieczeństwa, transportu, komunikacji, edukacji, obsługi obywateli itd. Na Zachodzie to już się dzieje. Rozwój inteligentnych miast powinien być wspierany przez nowe technologie, władze oraz samych mieszkańców – podkreśla.
Zwycięski projekt przygotował zespół, którego członkowie kiedyś ze sobą studiowali, a obecnie pracując w różnych branżach, w różnych miastach Polski – w Warszawie i Gdańsku postanowili połączyć siły i stworzyć innowacyjny projekt, który polega na inteligentnym zarządzaniu zamkami do drzwi. - Jest to rozwiązanie, które znajdzie zastosowanie w miastach i dotyczy zarówno dużych firm, instytucji, jak również deweloperów. Jak się szacuje każdego roku w Polsce koszt obsługi recepcyjnej wynosi 9 mln zł. Nasz projekt pozwoli zaoszczędzić znaczną część tych środków – tłumaczy Piotr Dybiec, jeden z autorów zwycięskiego projektu.
Pomysł inteligentnego zamku w skrócie polega na działaniu platformy zarządzającej, która pozwala na weryfikacje poprzez telefon osoby, która korzystać będzie z pomieszczenia, lokalu, apartamentu. Natomiast zamiast klucza, drzwi otwierać się będą za pomocą kodu otrzymanego sms-em. W ten sposób zaoszczędzone zostaną koszty obsługi. Dzięki takiemu rozwiązaniu będzie można weryfikować również firmy sprzątające bądź inne służby techniczne, które zajmują się obsługą rożnego rodzaju pomieszczeń.
Zwycięzcy konkursu otrzymają 100 tys. zł. Nagroda zostanie przekazana w formie „inwestycji” poprzez utworzenie przez organizatorów z pomysłodawcą nowej spółki z o.o i objęciem w zamian 10% udziałów w jej kapitale zakładowym. – Zdecydowaliśmy się na taki, a nie inny wybór ponieważ projekt ten był najbardziej zaawansowany i obecnie rodzi największe szanse na sukces – wyjaśnia wybór zwycięzcy Agata Kukwa, przedstawiciel funduszu kapitałowego Black Pearls.
Jury postanowiło także wyróżnić dwa inne projekty poprzez merytoryczne wsparcie oraz pomoc w dostosowaniu produktu do wymagań rynkowych. W ten sposób nagrodzono projekt inteligentnego parkowania, przygotowany przez zespół z Warszawy. – W ciągu całego życia tracimy ponad 100 dni tylko i wyłącznie szukając miejsca parkingowego. A według badań 60 proc. osób w zeszłym roku zrezygnowało ze swoim planów z powodu nie znalezienia miejsca parkingowego - wyjaśnia Przemysław Kowalski, skąd pomysł by zająć się takim tematem.
Drugie wyróżnienie przypadło w udziale dwójce gdańszczan, którzy opracowali modułowe przechowalnie do rowerów, które będzie można zainstalować w różnych przestrzeniach miasta oraz osiedlach mieszkaniowych. – Moduły można łączyć i budować w górę, bądź w dół. Na przestrzeni 7 na 2 m potrafimy zmieścić 20 rowerów. System inteligentnej przechowalni do rowerów polega na pobraniu ID użytkownika, pobraniu roweru i umieszczeniu go za pomocą ruchomego chwytaka na specjalnym uchwycie. Całość zajmie najwyżej 30 sekund – wyjaśnia zasadę działania współautor projektu Bartłomiej Bondarczuk.
W finale konkursu Smart City Challenge wzięło udział 9 zespołów, natomiast w eliminacjach ponad 20. Konkurs jest częścią większego projektu Startup Roadshow, który odbywa się w kilku miastach polski. Gospodarzem rudzkiego finału był Rudzki inkubator Przedsiębiorczości.
Jak ważna jest idea „smart city” pokazują zaprezentowane przez organizatorów dane, według których 55 proc. ludności świata mieszka w miastach, 21 megamiast na świecie liczy 10 milionów mieszkańców, a 60 proc. procent światowego PKB generuje 600 największych miast świata.