Powstaje Śląski Klaster Multimedialny

Celem spotkania było powołanie do życia inicjatywy roboczo nazwanej Śląskim Klastrem Multimedialnym oraz nakreślenie idei przyświecającej podejmowanej inicjatywie, formy prawnej, przyszłego klastra, a także wskazanie dalszych działań niezbędnych do jego rozwoju. Podczas spotkania szczególny nacisk położono na partnerski charakter przedsięwzięcia – załozono, iż rolą Rudzkiego Inkubatora Przedsiębiorczości ma być animowanie inicjatywy, w oparciu o cele wskazane przez aktorów klastra. Jako główną ideę wskazano konieczność zwiększania potencjału konkurencyjnego uczestników przedsięwzięcia – firm i uczelni – poprzez wykorzystanie możliwego do powstania w sieci współpracy efektu synergii, zdolność do realizacji projektów wymagających szybkiego tworzenia konsorcjów, a także możliwość wsparcia nowych pomysłów biznesowych i społecznych dzięki dostępowi do środków unijnych. Podkreślono również fakt urealnienia kontaktów pomiędzy firmami i jednostkami naukowymi. Od początku podkreślano, że dostęp do środków unijnych nie może być motywem przewodnim przedsięwzięcia, a jedynie instrumentem wsparcia inicjatywy.

W trakcie spotkania omówiono dwie propozycje formalnego powołania klastra – poprzez powołanie stowarzyszenia oraz poprzez wybór Rudzkiego Inkubatora Przedsiębiorczości jako koordynatora klastra i jego animatora i późniejsze podpisanie z koordynatorem porozumienia. W trakcie dyskusji wybrano drugi wariant, który umożliwi nie tylko szybkie rozpoczęcie prac klastra, ale również zapewni inicjatywie szerszy dostęp do możliwych źródeł finansowania. Inkubator zadeklarował partnerski udział w przedsięwzięciu, co będzie sprzyjać realizacji wspólnych celów klastra oraz na finansowanie działań animatorów na etapie klastrowego start-up. Wskazano również potrzebę finansowego zaangażowania firm w późniejszym etapie rozwoju przedsięwzięcia, związanym z etapem komercyjnego funkcjonowania klastra. Na koniec spotkania podpisany został list intencyjny, w którym sygnatariusze deklarują chęć współpracy prowadzącej do powstania silnego i nakierowanego na cele biznesowe klastra oraz wspieranie współpracy pomiędzy środowiskiem biznesu, nauki i władz samorządowych.

Wybrano również poniedziałek 29 marca jako termin następnego – już roboczego – spotkania warsztatowego. Celem tego spotkania będzie bliższe zapoznanie się aktorów klastra, wskazanie celów głównych, zdefiniowanie wizji i misji klastra oraz wypracowanie celów dla krótkoterminowej strategii rozwoju. Zapraszamy wszystkie zainteresowane firmy działające w obszarze multimediów do udziału w spotkaniu.