Globalizacja, kryzys i co dalej?

Według profesora Grzegorza Kołodki w tym globalnym układzie gra toczy się o to, aby mieć odpowiedni kurs walutowy. – W pewnym momencie w dobrze zarządzanej firmie nie da się nic poprawić, jedynie zwiększyć produkcję, a do tego potrzebne są rynki zbytu i dobry kurs walutowy. Zbyt wysoki kurs złotego sprawi, że produkcja na zagraniczny rynek przestanie się naszym przedsiębiorcom opłacać – tłumaczył.

- Czy to globalizacja spowodowała kryzys? Nie. Taki kryzys nie byłby wprawdzie możliwy, gdyby nie globalizacja i internet, ale nie są to jego przyczyny – wyjaśniał prof. Grzegorz Kołodko. – Uważam, że kryzys to skutki neoliberalnego kapitalizmu, który wykorzystuje ideały liberalne aby wzbogacać mniejszość kosztem większości. Wyraźnie widać to w USA, gdzie ten kryzys się narodził – zaznaczył.

Profesor zwrócił też uwagę, że brakuje odpowiedniego mechanizmu koordynacji polityki, która na bazie przedsiębiorczości i rynku prowadziłaby do zrównoważonego rozwoju. – Demokracja nie eliminuje głupoty, a rynek nie eliminuje nieuczciwości. Potrzebna jest jeszcze kultura, umiejętność współdziałania, to, co nazywamy kapitałem społecznym. Tymczasem w polityce najczęściej jest tak, że opozycja przyjmuje zasadę „im gorzej, tym lepiej” i nie robi nic, aby pomóc rządzącym – podkreślił.

Mimo tych negatywnych zjawisk Grzegorz Kołodko widzi szansę na poprawę sytuacji. – Pewne jaskółki są. Jeżeli politycy będą konsekwentnie wdrażać założenia przyjęte podczas niedawnego szczytu państw grupy G20, zmierzające do rozwoju przedsiębiorczości, to wszyscy to odczujemy, także tu, w Rudzie Śląskiej – podsumował.

Prof. Grzegorz W. Kołodko – intelektualista i polityk, jeden z głównych architektów polskich reform gospodarczych, wicepremier i minister finansów w latach 1994 - 1997 i 2002 - 2003. Członek Europejskiej Akademii Nauki, Sztuki i Literatury. Dyrektor Centrum Badawczego Transformacji, Integracji i Globalizacji TIGER w Akademii Leona Koźmińskiego. Autor i redaktor 48 książek oraz ponad 400 artykułów naukowych opublikowanych w 26 językach. Maratończyk i podróżnik, zwiedził 160 krajów.

Organizując Śniadania Biznesowe, Rudzki Inkubator Przedsiębiorczości tworzy okazję, by spotkać się w gronie liderów śląskiego biznesu, wysłuchać inspirujących gości, wymienić się doświadczeniami, potrzebami, ofertami. - Wierzymy, że budowanie relacji między ludźmi prowadzi do rozwoju biznesu. Zapewniamy każdemu uczestnikowi sposobność, by bezpośrednio nawiązać nowe kontakty, odnowić stare relacje, poznać i zrozumieć innych liderów – mówi Joanna Sochacka, prezes Rudzkiego Inkubatora Przedsiębiorczości. Uczestnicy śniadań mogą również skonsultować się z pracownikami Urzędu Miasta w sprawie miejskich ulg podatkowych dla przedsiębiorców i aktualnych ofert inwestycyjnych w Rudzie Śląskiej.

FILM